Birinci Ulusal Mimarlık Akımı
Birinci Ulusal Mimarlık Akımı
Önceleri Neoklasik Türk Üslubu veya Milli
Mimari Rönesansı olarak da adlandırılan Birinci Ulusal Mimarlık Akımı’nın en
etkin olduğu dönem 1908 ile 1930 yılları arasıdır. Aslen Osmanlı
İmparatorluğu’nun son yıllarında ortaya çıkmış olan bu akım, en önemli
eserlerini Cumhuriyet döneminde vermiştir.
Mimarîde yerel ve milli bir tarz oluşturma
amacıyla başlanılan bu akımın öncüleri arasında Vedat Tek ve Mimar Kemaleddin
yer almaktadır. Osmanlı dönemi yapılarının genel mimari öğeleri, süslemeleri ve
tasarımlarının kaynaklık ettiği Birinci Ulusal Mimarlık Akımı’nın etkisi genel
olarak kamu binalarıyla sınırlı kalmıştır. Aynı zamanda bu dönemde inşa edilen
yapıların bir diğer ortak özelliği ise iç mekânların sade olması ve sadece
binanın fonksiyonuna göre tasarlanmış olmasıdır. İç mekanlar sade tutulurken
cepheler ise oldukça abartılıdır. Genellikle dikdörtgen plan şemasına sahip olan kamu
yapıları, simetrik olarak tasarlanmıştır. Yapıların cephelerinde, hem yatayda
hem de düşeyde bir kademelenme mevcuttur. Osmanlı ve Selçuklu Mimarisinde
örneklerini gördüğümüz sivri kemer ve kubbe gibi cephe elemanları yardımıyla
anıtsallık etkisi arttırılmaya çalışılmıştır. İç mekân süslemelerinin türleri
ise kamu binalarının kullanım şekline göre farklılık gösterebilmektedir.
Ayrıca bu
akımın, ‘’Yeni Osmanlıcılık’’ ya da ‘’Neo-ottoman Mimarî’’ isimleriyle de
anıldığı olmuştur. Akımın, teknolojik olarak geri kalmış, biçimsel ve seçmeci
olduğu yönünde de birtakım eleştiriler bulunmaktadır.
Bu akımın öncüleri olarak bahsettiğimiz Vedat
Tek ve Mimar Kemaleddin’e ek olarak Arif Hikmet Koyunoğlu ve İtalyan asıllı bir
mimar olan Giulio Mongeri de akımın en önemli mimarlarından ikisidir. Birinci
Ulusal Mimarlık Akımı’nın en önemli eserleri genellikle İstanbul ve Ankara’da
bulunmaktadır. Bunlara öncelikle İstanbul’da yer alan ve Mimar Kemaleddin
tarafından tasarlanan Tayyare Apartmanları ve Kemer Hatun Camisi ile Ankara’da
yer alan 2. Vakıf Apartmanı örnek olarak verilebilir.
2. Vakıf
Apartmanı günümüzde hala Devlet Tiyatroları altında hizmet vermektedir.
İstanbul Sirkeci’de bulunan Haydarpaşa Vapur İskelesi ve Büyük Postane ise
Vedat Tek’in verdiği önemli eserlerdendir. Bu akımın temsilcilerinden olan ve
İstanbul’da eser veren bir diğer mimar ise Ali Talat Bey’dir. Ali Talat Bey’in
eserleri arasında Beşiktaş İskelesi ve Kuzguncuk İskelesi yer almaktadır.
Birinci
Ulusal Mimarlık Akımı sırasında Ankara’da verilmiş eserlere bakacak olursak
karşılaştığımız iki önemli isim Arif Hikmet Koyunoğlu ve Giulio Mongeri
olacaktır. Devlet Resim ve Heykel Müzesi ile Ankara Etnografya Müzesi Arif
Hikmet Koyun oğlu tarafından tasarlanmışken; Ankara’nın Altındağ ilçesinde yer
alan Ziraat Bankası Genel Müdürlük Binası ile Osmanlı Bankası binası Giulio
Mongeri tarafından tasarlanmıştır. Giulio Mongeri’nin tasarladığı ve Ankara’da
yer alan bir diğer önemli bina ise Türkiye İş Bankası binasıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder